tisdag 19 november 2013

Mentor och lärjunge


Mentor och lärjunge är ett tidlöst koncept som varit oskiljaktigt ifrån buddismen sedan begynnelsen. kraftfullt som en förnekelse till förverkling i detta liv. 
Mentorn är att osjälviskt dela dela med sig och av införliva buddismens anda i enhet med lärjungen. 
I äldre buddistiska skolor finns en strikt åtskillnad mellan klerk(prästskap) och lekfolk. 
Fast i Nichiren Daishonins Buddism finns ingen som helst åtskillnad. Nichiren har dessutom själv manat oss i Goshon "I framtiden skall det råda fullkomlig jämlikhet mellan mina lärjungar". 
Nichiren Daishonins eviga ideal är Lotus sutrans hjärta. I Lotus sutran förklarar Budda själv att det inte finns nån som helst åtskillnad mellan präster och lekfolk när det kommer till verkligt Buddaskap. Den mystiska lagen är fullständigt impartisk och naturlig. Den eviga Budda som lärdes i Lotus sutran Kapitel 16 Nyorai Juryo Hon avslöjar Budda för första gången sin verkliga advent. Buddas eviga önskan är att alla snart ska bli fullkomligt upplysta.
När vi praktiserar buddism på rätt sätt så införlivar vi dess obegränsade kraft i våra egna liv. Det är inte svårt att börja praktisera buddism. Fast samtidigt är den buddistiska läran oändligt djup, fantastiskt komplex och svår att förstå. Därför är det nödvändigt med kvalificerade lärare som kan veckla ut och gjuta liv i de olika begreppen. I buddismen finns även en princip att vi själva måste lära andra om buddismen. När vi undervisar andra måste vi försäkra oss om att vi har stöd ifrån den mystiska lagen och Nichiren Daishonins anda. 
   Den Eviga Budda
Nichiren Daishonin (1222-1282) levde i medeltidens feudala Japan. Det var en orolig tid märkt av fattigdom, naturkatastrofer, invasioner och strider. 
Nichiren var mycket kritisk mot sin tids religiösa etablissemang. Han ansåg att de buddistiska skolor som vunnit makthavarnas gunst i själva verket hade svikit buddismens ideal och var oförmögna att erbjuda folket vare sig hopp eller räddning. Nichiren kom ifrån en enkel fiskare familj. Vid elvaårs ålder fick han lov att påbörja sina buddistiska studier vid ett Tendai kloster i närheten av sin hembygd. Vid 16 års ålders blev han officiellt ordinerad som munk. 
Nichiren Daishonin växte upp och studerade  i en tid när den stora massan i sin nöd nästan helt förlorat tron på den traditionella buddismen. Istället valde vanligt och enkelt folk vid denna tid hellre att sätta sin tro till att återfödas i det eviga ljusets paradis efter döden. Även Nichiren studerade amidismen (rena landet) en period. Dock så var han mycket kritisk till sin tids religiösa etablissemang och ifrån början särskilt det rena landets skolans löfte om paradiset efter döden till de hopplösa massorna. Vilket han menade utgjorde en avvikelse ifrån sin egen evige mentor Shakyamunis ideal. Och framför allt Lotus Sutrans löfte livsbekräftande löfte om frälsning och upplysning i detta livet.
Nichiren sviktade aldrig en tum i sin buddistiska tro. Han studerade tröttlöst alla de buddistiska sutrorna och kom fram till slutsatsen att Lotus Sutran är själva kulminationen av Buddas upplyssning. Och innehåller den högsta undervisningen.
Lotus sutran är av de mest älskade och vördade Mahayana sutrorna. Dess huvudsakliga innehåll predikades av Shakyamuni Budda vid tiden av hans sista åtta levnadsår. Lotus sutran är exceptionell eftersom Shakyamuni avslöjar att han hittils endast undervisat via ändamålsenliga hjälpmedel. Och att de provisoriska lärorna varit hans egen förberedande undervisning och utövan. 
   Daisaku Ikeda
Soka Gakkai Internationals hedersordförande Daisaku Ikeda. För miljoner buddister världen över är han både en beundrad och uppskattad mentor. 
Soka Gakkais tre första presidenter  Tsunessaburo Makiguchi, Josei Toda, Daisaku Ikeda
De tre första presidenterna är tre exceptionellt lysande exempel på framgång med den eviga mentor och lärjunge andan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar